Sanatatea noastra

Totul despre E-uri – aditivii alimentari

Aditivii alimentari sunt substante chimice (de exemplu acidul citric, benzoatul de sodiu, etc.)adaugati in alimente sau bauturi cu scopul de a le ameliora diverse proprietati: gustul, culoarea, stabilitatea, rezistenta la alterare.

In mod standardizat ei sun etichetati cu litera „E” si un indice compus din trei cifre.

Pentru a contracara publicitatea negativa din ultima vreme, unele firme au renuntat sa mentioneze denumirea codificata a aditivilor alimentari, specificand denumirea clara a substantelor (ingredientelor) ce intra in compozitia produselor pe care le fabrica.

Toti aditivii alimentari sunt daunatori…?
Exista numeroase substante utilizate ca aditivii alimentari care sunt inofensive pentru sanatatea oamenilor. Printre acestea se numara:

E-100, E-101, E-103, E-104, E-105 E-111, E-121, E-122, E-126, E-130, E-132, E-140, E-151, E-152, E-160, E-161, E-162, E-163, E-170, E-174, E-175, E-180, E-181;

E-200, E-201, E-202, E-203, E-236, E-237, E-238, E-260, E-261, E-262,263, E-270, E-280, E-281, E-282, E-290;

E-300, E-301, E-303, E-304, E-305, E-306, E-307, E-308, E-309, E-322, E-325, E-326, E-327, E-331, E-332, E-333, E-334, E-335, E-336, E-337, E-382;

E-400, E-401, E-402, E-403, E-404, E-405, E-406, E-408, E-410, E-411, E-413, E-414, E-420, E-421, E-422, E-440, E-471, E-472, E-473, E-474, E-475, E-480.

Care sunt „E”-urile periculoase…?
Efectul nociv al unor aditivi alimentari este incert in unele situatii si sigur dovedit pentru alte substante, asa cum este mentionat mai jos:

Aditivi alimentari suspecti (potential periculosi):
E-125, E-141, E-150, E-153, E-171, E-172, E-173;
E-240, E-241;
E-477.

Periculosi:
E-102, E-110, E-120, E-124.

Cum influenteaza starea de sanatate…?
Actiunea nociva a „E”-urilor depinde de cantitatea si durata consumarii lor impreuna cu alimentele sau bauturile in care sunt introduse. Aditivii alimentari periculosi sau potential periculosi provoaca leziuni la nivelul diferitelor organe, aparate sau sisteme:

Daunatori pentru tractul gastro-intestinal: E-220, E-221, E-222, E-223, E-224;
Daunatori pentru procesele de digestie: E-338, E-339, E-340, E-341, E-407, E-450, E-461, E-463, E-465, E-466;
Daunatori pentru piele: E-230, E-231, E-232, E-233;
Inactiveaza vitamina B12: E-200;
Daunatori pentru aparatul cardio-vascular: E-250, E-251, E-252 ( se gaseste mai ales in carnati);
Modifica colesterolul: E-320, E-321;
Daunatori pentru sistemul nervos periferic: E-311, E-312;
Provoaca afte bucale: E-330.

Exista aditivi care duc la aparitia cancerului…?
Unele „E”-uri au fost incriminate de-a lungul timpului ca avand intr-un fel sau altul o contributie semnificativa la aparitia cancerului cu diverse localizari, in primul rand la nivelul tractului digestiv, ficatului, cailor biliare sau pancreasului:

E-110, E-123, E-131, E-142;
E-210, E-211, E-213, E-214, E-215, E-216, E-217, E-239;
E-330.

Foarte periculosi, datorita efectului oncogen (cancerigen) dovedit sunt aditivii alimentari:

E-330 care se gaseste in Schweppes, mustar (sub forma de arome), ciuperci conservate;
E-123 (interzis in SUA pentru adaugarea in alimente): care se gaseste in ursuleti de guma, Smarties, Mamba, Haribo, batoane de peste, budinca de vanilie, sosuri gata preparate.

Scapa de toxine cu o dieta echilibrata

Pentru a avea o viata mai buna si mai lunga trebuie ca din cand in cand sa ne mai gandim si la trupul nostru: sa il ajutam sa se curete de rele! Iti propunem cateva strategii de detoxifiere a organismului.

Fara sa ne dam seama, in subteranele corpului nostru functioneaza la foc continuu o multitudine de societati de salubrizare: rinichii, ficatul, splina, plamanii – si le-am numit numai pe cele mai importante. Se intampla uneori ca deseurile proprii (rezultate din metabolismul nostru) sau de import (din alimentatie) sa fie atat de mari, incat sa nu mai poata fi eliminate si sa se acumuleze. Apar o serie de semne subtile, adevarate semnale de alarma.

Primele semne ale autointoxicarii
Ai avut o perioada mai grea la lucru si ai tras atat de mult ca nici nu ai avut timp sa te duci la toaleta, cu atat mai putin sa mananci? Vii seara obosita si te pravalesti pe canapea ca sa adormi cinci minute mai tarziu, la stiri? Ei bine, cam acestea sunt premizele aparitiei autointoxicarii: stres, sedentarism, alimentatie irationala, lipsa unei hidratari corecte, lipsa de odihna.

Corpul incepe sa aprinda lumini de avarie, pe care tu va trebui sa nu le mai ignori: senzatia de oboseala, tulburari digestive (constipatie, flatulenta, intoleranta fata de anumite mancaruri), fenomene alergice (fata de anumite alimente, diverse substante alergene), o rezistenta mai scazuta la infectii, ten mai incarcat si asa mai departe.
Toate aceste semne pot de asemenea ascunde o multitudine de boli si de aceea recomandarea noastra ferma este ca, ori de cate ori apare cate un astfel de simptom neplacut, sa-l discuti macar cu medicul tau de familie, pentru a exclude o cauza de boala.

Ce pot sa fac?
Primul pas este sa constientizezi ca, intr-adevar, exista o problema! Analizeaza-ti apoi modul de viata: ce mananci, ce bei, cat sport faci, cat timp dedici activitatilor care iti fac placere (hobby-urilor).
Acum vine randul meu sa-ti spun ca sunt foarte multe strategii: de la stramosescul si ortodoxul post (de Paste, de Craciun), pana la metode foarte exotice – acupunctura, fengshui, yoga, sauna, hidroterapie, impachetari cu diverse lotiuni etc.
Cu ce sa incep?
Eu iti recomand sa nu incepi cu masuri sofisticate si foarte drastice – le vei accepta foarte greu si in programul turbat de zi cu zi iti vei gasi rapid o scuza ca sa le sari. Primul lucru este sa nu mai uiti sa bei apa!
Apa este mult mai importanta decat ti-ai imaginat vreodata: ea este cea care duce mancarea la celule, mentine rinichii sanatosi si ia cu ea toxinele in urina, ea formeaza secretiile tubului digestiv si ajuta digestia, tine mucoasele umede (inclusiv ochii prin lacrimi), tine articulatiile in buna functionare (lichidul intraarticular unge articulatiile), mentine constanta temperatura organismului (prin transpiratie organismul se raceste).

Sunt multe alte roluri pe care apa le indeplineste in organism, dar sper deja ca te-am convins de importanta ei covarsitoare. Apa plata este mai buna – cea imbogatita cu CO2 te baloneaza, ca sa nu mai vorbim de bauturile carbogazoase – acestea nu numai ca te baloneaza si iti aduc calorii goale, dar daca mai au si cofeina, te vor deshidrata! Acelasi rol deshidratant il are si alcoolul – evita-l!

As vrea sa continui!
Bravo! Dupa ce te-ai imprietenit cu sticla de apa (bei circa 8 pahare pe zi), e timpul sa schimbi ceva si in alimentatie. Renunta la alimentele de tip fast-food si adopta o dieta mediteraneana: multe legume si fructe, ulei de masline, un pahar de vin rosu (niciodata mai multe) la masa. Dulciurile rafinate, chiar si prajiturile de casa trebuie mult rarite. Englezii au o vorba – an apple a day keeps the doctor away! (un mar pe zi tine doctorul la distanta) – lucru sustinut solid prin studii medicale serioase.

Suplimentele de vitamine si fibre ajuta, insa ele sunt mult mai utile (mai eficiente, mai usor asimilabile) daca sunt luate pe cale naturala – din alimente. Fibrele au un rol foarte important in detoxifiere: ele nefiind digerate, raman in intestinul gros si dau volum materiilor fecale si astfel combat constipatia. Este binecunoscut faptul ca un intestin lenes (constipat cronic) este cel mai bun culcus pentru o multime de bacterii ce se multiplica in voie, iar toxinele eliberate de acestea se vor absorbi in organism.

Stresul trebuie alungat
Detoxifierea organismului presupune o serie de schimbari atat ale comportamentului alimentar, cat si ale psihicului nostru. De aceea postul crestin este un foarte bun prilej pentru credinciosi de a se curata atat fizic, cat mai ales mental: trebuie sa incercam sa fim mai buni, mai toleranti, mai putin nervosi si combativi.
O atitudine pozitiva autoimpusa poate face minuni. Hobby-urile sunt un bun prilej de a elibera tensiunea de peste zi. Exercitiul fizic sub orice forma (mers pe jos, alergat, ciclism, inot, tenis etc.) este extraordinar in rezultate: creste rata metabolismului, stimuleaza functiile de detoxifiere si elibereaza o serie de endorfine – substante proprii organismului care confera o stare de bine, de relaxare.

Sauna
Daca ai reusit sa-ti modelezi in asa fel programul incat sa faci loc macar la doua-trei zile unor sedinte de aerobic, inot, tenis etc., ar fi nemaipomenit ca exercitiul fizic (de minim 20 minute) sa fie urmat de o sauna cu aer uscat – minutele petrecute la sauna se cresc treptat (pana la un maximum de 30 minute) pentru a nu suprasolicita organismul de la inceput. Transpiratul excesiv stoarce din tine o groaza de toxine. Dupa fiecare sedinta de sauna trebuie sa faci un dus energic, tocmai pentru a curata toxinele respective, care altfel s-ar putea reabsorbi in organism.

Este esential sa bei apa in timpul oricarei activitati fizice sau a statului la sauna. Chiar daca au aparut tot felul de solutii de rehidratare pentru cei care fac eforturi fizice, savantii ce studiaza si antreneaza sportivii profesionisti sunt de alta parere. Ei spun ca dieta de zi cu zi abunda in minerale si vitamine, astfel ca pierderile de electroliti prin transpiratie in timpul exercitiilor fizice nu produc dezechilibre, ei recomandand sa bem apa din belsug si nu bauturile comerciale. Acestea din urma ii ajuta in mod real doar pe sportivii de performanta, pentru care si cel mai mic detaliu conteaza in obtinerea performantei dorite.

%d blogeri au apreciat asta: